Kayamandi 2 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kayamandi - WaarBenJij.nu Kayamandi 2 - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kayamandi - WaarBenJij.nu

Kayamandi 2

Door: gj

17 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

De laatste dag in Zuid Afrika. Bea Lanting heeft geregeld dat we nog een bezoek aan de scholen kunnen brengen. Hoewel de kinderen vakantie hebben kunnen we wel een indruk krijgen hoe eea verloopt bij het broodproject op de scholen. Karin Ross, een medewerkster van Stellenbosch Community Development Programme - SCDP/LovetoGive, geeft ons een rondleiding bij de twee lagere scholen die zich in het township bevingen. En ze geeft een presentatie over de werkzaamheden en behaalde resultaten. (Zie ook http://www.sos-kayamandi.nl/files/SCDP PDF 2010.pdf) Love to Give is een non profit organisatie die zich inzet in het township om de voeding van de schoolgaande kinderen te verbeteren. Hierdoor is er minder groei achterstand en kan het brein zich beter ontwikkelen. Zij kunnen dit werk doen door de steun van trouwe lokale en buitenlandse donors en grote SA corporate donoren.

De eerste school ligt aan de rand van Kayamandi. Er is een groot ruimte gebrek omdat Kayamandi nog steeds uitbreid. De gemeente heeft de school echter gronden gegeven en lokalen geplaatst. Deze zijn echter te klein voor de 1000 kinderen die er naar school gaan. In principe zijn kinderen verplicht om naar de lagere school te gaan maar in de townships wordt hier niet op gehandhaafd. Door sponsorgelden worden er nu nieuwe bakstenen schooltjes gebouwd,ieder met twee, drie lokaaltjes. Naast de school is ook een groentetuintje. Elke moeder is verplicht om 1x in de week een dagdeel op school te helpen. Ze helpen dan met het brood, in de klassen of in de groentetuin. De groente die geoogst kan worden wordt verdeeld over de moeders. Hierdoor wil men de moeders bewust maken dat gezond eten belangrijk is.

De tweede school heeft het beroemde "uitgeefluik". Hier komen de kinderen in de rij langs om hun twee boterhammen met pindakaas een beker melk en een stuk fruit op te halen. Deze school ligt midden in de sloppenwijk achter een groot hek. Ook hier naast school een mooie groente tuin. Hier worden plantje verbouwd die voor veel verschillende dingen gebruikt kunnen worden. Voor wondjes, ademhaling, eczeem.
Binnen krijgen wij een presentatie over al het werk wat ze doen en de resultaten. Ook betreft de gezondheid van de kinderen. Hier viel op dat ten tijde van het WK de resultaten omhoog gingen en nadien daalden. Er was weer meer werkloosheid en minder geld te besteden dus minder en slechtere voeding. Maar door de jaren heen (10 jaar) zie je vooruitgang. Het is echter nog een lange weg en er is een cultuuromslag nodig bij de zwarte bevolking. Er is niet voor iedereen werk zeker niet voor laaggeschoolden. Maar dat er nu 2500 kinderen dagelijks naar school gaan is al een grote vooruitgang met 15 jaar geleden. Het zal nog wel enkele generaties duren voordat de leefomstandigheden van blank en zwart meer naar elkaar zijn gegroeid.

Het land heeft een lange bijzondere geschiedenis. Door de afschaffing van de Apartheid is er een weg vrijgemaakt om blank en zwart met elkaar te laten leven. Mandela heeft de zwarte bevolking destijds aan de hand genomen om ze hierin te helpen. Er zijn in elk township veel kleine stenen huisjes gebouwd. En door zijn vreedzame instelling is er een eerste stap gemaakt. Jammer dat zijn opvolgers Mbeki en Zuma het hebben laten liggen. Uit de gesprekken met de blanke Zuidafrikanen begrepen wij dat het land een goede zelfs zwarte leider nodig heeft. Iemand die ook de verstandelijke capaciteiten hiervoor heeft. Zuma heeft de lagere school nog niet af kunnen maken. Hoe kan hij dan een land besturen? Het probleem is dat de ANC momenteel geen goede leider naar voren kan schuiven. Want deze partij geniet de meeste steun van de, overgrote meerderheid, (79%) zwarte bevolking.

• 22 Januari 2015 - 14:19

Jannie:

Mooie treffende foto, Henk met de Love to Give poster.

Ben overigens wel benieuwd hoe Henk de bezoeken aan Kayamandi heeft ervaren.

Dat er nu 2500 kinderen dagelijks naar school gaan is inderdaad een grote vooruitgang met 15 jaar geleden, wat een verschil met Nederland, voor ons is onderwijs krijgen net zo gewoon als onze dagelijkse boterham met pindakaas.

Goed om ons nog eens te beseffen dat we in een rijk land leven.